De elektrische scooter
Je ziet ze steeds vaker in het straatbeeld. De elektrische scooter. Een scooter die rijdt op elektriciteit, in tegenstelling tot scooters uitgevoerd met een verbrandingsmotor. Met deze scooter hoef je dus niet meer langs het benzinestation om je scooter vol te gooien met benzine. Je laadt de scooter gewoon thuis op aan het stopcontact. Dat laden verloopt vrij vlot, na ongeveer 2,5 uur is de accu al zo’n 75% opgeladen. Helemaal 100% vol opladen duurt in verhouding wat langer. Dat kan ruim 2 keer zo lang duren. De scooter is voorzien van accu’s waarin het stroom wordt opgeslagen. Zet de scooter te allen tijde aan de lader wanneer de accu leeg is. Zo gaan de accu’s langer mee en heb je er het langst plezier van!
Voor- en nadelen
Elk product heeft zo zijn voor- en nadelen tegenover zijn voorganger. Het grootste voordeel van een elektrische scooter tegenover een scooter met verbrandingsmotor is het verbruik. Benzine is een heel stuk duurder als elektriciteit, dus per gereden kilometer ben je een heel stuk goedkoper uit. Daarnaast stoot de elektrische scooter geen schadelijke uitlaatgassen uit en is dus ook nog eens een stuk beter voor het milieu. Ook ben je qua onderhoud op een normale scooter vaak ook een stuk duurder uit! Het grootste (en eigenlijk het enige) nadeel dat we konden bedenken is de actieradius van een met elektriciteit aangedreven scooter. Een scooter die op benzine loopt kan al gauw zo’n 200 kilometer rijden op een tankbeurt van 5 liter. Met een volle accu rij je ongeveer ruim 100 kilometer, ongeveer de helft dus. Vaak kun je op bestemming uiteraard wel weer heel simpel je accu’s volledig opladen.