OMD-Rotterdam

Drie tips voor online reputatiemanagement

Hoewel de reputatie van een onderneming of persoonlijkheid doorgaans een externe factor is die niet volledig in jouw handen is, zijn er uiteraard mogelijkheden om invloed te hebben op wat anderen van je denken. Hier houdt reputatiemanagement zich mee bezig, ook wel het beïnvloeden en controleren van de reputatie van een individu of een groep. Met de groei van het internet en de sociale media heeft de reputatiebeheerstrategie een verschuiving gemaakt naar de digitale kanalen.  Online reputatiemanagement richt zich voornamelijk op het monitoren en beheren van online zoekresultaten, klantrecensies, beoordelingssites en sociale media. Hierbij zijn drie belangrijke componenten van belang die invulling geven aan de online reputatiemanagement.

Weet wat er gezegd wordt

Je onderneming moet op de hoogte zijn wat er gezegd wordt over de producten en/of diensten. Het is hierbij belangrijk om de digitale platforms in kaart te brengen die het meest betrekking hebben op jouw merk, branche en locatie. Wanneer je weet waar jouw consumenten zich online bevinden, dan kan je ervoor zorgen dat je de interactie aangaat met hen.

Bepaal een plan voor respons

Zodra je inzicht hebt gekregen over wat consumenten over je bedrijf zeggen, dan heb je ook de mogelijkheid om te reageren. Het is daarom belangrijk om te reageren op alle beoordelingen, opmerkingen, complimenten en klachten. Dit zorgt er namelijk voor dat je aangeeft dat je ten alle tijde bereikbaar bent, wat bijdraagt aan het ontwikkelen van een positieve online identiteit. Probeer een plan te implementeren om je responsstrategie te stroomlijnen. Denk hierbij aan de volgende praktijken:

  • Breng in kaart welke beoordelingssites, fora en sociale media je wilt controleren
  • Bepaal wie hiermee aan de slag gaat
  • Ga aan de slag met het definiëren van opmerkingen die een reactie vereisen
  • Kies een strategie die omgaat met negatieve recensies en opmerkingen
  • Zorg voor een positieve berichtgeving, zelfs bij klachten
  • Breng positieve recensies en opmerking onder de aandacht en zorg ervoor dat deze voor iedereen zichtbaar zijn

Profileer je merkidentiteit

Bij online reputatiemanagement is het van belang dat de interactie die je aangaat met het publiek, voortkomt uit de unieke persoonlijkheid en waarden van je merk. Om meer inzichten te verkrijgen rondom je merkidentiteit, kan je ervoor kiezen om samen te werken met een strategisch ontwerpbureau, om je te helpen met het opbouwen van een consistente ervaring met klanten. Ben je op zoek naar marketingstrategen bij jou in de buurt, neem dan eens een kijkje bij OMD Rotterdam, om de kracht en integriteit van je merk op de juiste manier door te laten schijnen.